• Helppoa ja hyvänmakuista
  • Tutkitusti tehokasta
  • Turvalliset raaka-aineet
Ravitseva aamupala painopudottajalle

Onko aamupala sinulle ehdoton vai oletko yksi heistä, joille ei aamulla maistu mikään? Kaikki ovat varmasti kuulleet, että aamupala on päivän tärkein ateria – pitääkö tämä paikkansa? Tässä artikkelissa kerromme vastauksen ja annamme vinkkejä, mistä hyvä aamupala painonpudottajalle koostuu. 

Pitääkö minun syödä aamupala?

Aamupalan tarve on hyvin yksilöllistä. Osa meistä ei saa päivää käyntiin ilman aamupalaa, kun taas osalle ei maistu mikään heti heräämisen jälkeen. Osa meistä haluaa syödä hyvän aamupalan saadakseen kaikki tarvitsemansa vitamiinit, hivenaineet kuidut, proteiinit ja rasvat. Ravitseva aamupala varmistaa myös, että saat riittävän määrän energiaa aloittaaksesi päivän hyvin.

Tässä kolme hyvää ammupalaohjetta:

Hyvä aamupala ja painonpudotus

Jos tarkoituksenasi on pudottaa painoa, kannattaa aamupala koota elintarvikkeista, jotka sisältävät runsaasti proteiineja ja kuitua. Tämänkaltaiset elintarvikkeet auttavat pitämään verensokerin tasaisena, jonka taasen ehkäisee tarpeettomalta näläntunteelta ja makeanhimolta.

Alta löydät esimerkkejä siitä, mitä voi tapahtua, jos jätät aamupalan väliin:

  1. Liian suuri lounas: Olet jättänyt väliin ravitsevan aamupalan ja lounasaikaan olet niin nälkäinen, että syöt jättilounaan. Mahdollisesti tämä nostaa päivän yhteiskalorimäärän paljon korkeammalle kuin mitä se olisi, jos olisit syönyt ravitsevan aamupalan.
  2. Iltapäivänapostelu: Olet jättänyt ravitsevan aamupalan väliin ja syönyt pienen lounaan. Yleisesti ottaen olet syönyt liian vähän ja verensokerisi heilahtelee. Verensokerin heilahtelu johtaa makean- tai suolaisennälkään, jonka sammutat tyhjillä kaloreilla, kuten makeisilla tai sipseillä.
  3. Epäterveellinen päivällinen: Olet jättänyt väliin aamupalan ja lounaan. Koska olet syönyt päivän aikana liian vähän, olet päivällisen koittaessa todella nälkäinen. Matala verensokeri johtaa ruoanhimoon, jonka vuoksi saatat valita kevyen ja terveellisen salaatin sijasta epäterveellisen aterian.

Tuntuuko tutulta? Välttääksesi yläpuolella mainitut tilanteet, suosittelemme nauttimaan ravitsevan ja hyvän aamupalan.

Ravitseva aamupala pienessä annoskoossa

Kokeile ravitsevaa aamupalaa pieninä annoksina. Alta löydät muutamia esimerkkejä:

  • Pienimäärä kaurahiutaleita, mustikoita ja kevyt maitoa
  • Luonnonjogurttia hedelmillä ja pähkinöillä
  • Aamupalasmoothie!

Nutrilett tarjoaa useita ravitsevia aamupalasmoothieita.

Mitä ravitseva aamupala pitää sisällään?

Ravitseva aamupala perustuu proteiini- ja kuitupitoisiin ruokiin. Kuituja saat täysjyvätuotteista, pähkinöistä, hedelmistä, marjoista ja kasviksista. Proteiini edesauttaa pitämään verensokerin tasaisena ja näläntunteen poissa pidempään. Proteiinia saat esimerkiksi leikkeleistä, kuten keittokinkusta sekä kalkkuna -ja broilerileikkeleistä. Maitotuotteet ja kananmuna ovat myös hyviä proteiinin lähteitä. Kokoa ravitseva aamupala näiden lisäksi esimerkiksi jogurtista tai maidosta ja täysjyvätuotteista.

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
Kirjaudu tai Rekisteröidy