• Helppoa ja hyvänmakuista
  • Turvalliset raaka-aineet
parhaat pirtelöt painonpudotukseen

Pirtelöt voivat auttaa sinua pudottamaan painoa, mutta oikeanlaisen pirtelön valinnassa tulee olla tarkkana. Millainen pirtelö sopii painonpudotukseen ja mihin sinun tulee kiinnittää huomiota pirtelöitä valitessasi? Tässä artikkelissa kerromme hyödyllistä tietoa pirtelöistä.

Lue lisää: Mitä Nutrilett-pirtelöt ovat?

 

Mitä pirtelö pitää sisällään?

Painonpudotukseen sopivan pirtelön ei tule ainoastaan vähäkalorinen, vaan sen tulee sisältää tämän lisäksi kaikki keholle välttämättömät ravintoaineet, joita tarvitsemme päivittäin – myös dieetin aikana. Pirtelön tulee siis vastata ravintopitoisuudeltaan pientä terveellistä ateriaa.
Painonpudotukseen sopivaa pirtelöä valitessa kannattaakin lukea tuotepakkauksen tuoteselostus ja tarkistaa tuotteen ravintoarvot.

Lue lisää Nutrilett-pirtelöiden ravintoarvoista. Pirtelöissä on erinomainen proteiinin ja hiilihydraattien suhde sekä kaikki kehon tarvitsemat vitamiinit ja kivennäisaineet.

 

Painonpudotukseen sopivan pirtelön tulisi olla:

Proteiinipitoinen

Pirtelön proteiinipitoisuuden tulisi olla huomattavasti korkeampi suhteessa hiilihydraatteihin määrään. Proteiini ylläpitää lihasmassaa. Glukoosi eli rypälesokeri on hiilihydraatti ja kehon ensisijainen ”polttoaine”. Jos keho ei pysty polttamaan kaikkia tarjolla olevia hiilihydraatteja, varastoituvat ne mm. elimistön rasvasolukkoon, mikä ei ole suotavaa varsinkaan painonpudotuksen aikana.

Tarvittavat vitamiinit- ja kivennäisaineet

Painonpudotuksen yhteydessä käytettävien pirtelöiden tulisi sisältää riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita. Koska dieetin aikana pirtelöillä korvataan kaikki päivän ateriat 2-3 viikon ajaksi, on tärkeää varmistaa, että pirtelöt sisältävät ravintoaineita vähintään saman määrän, minkä saisit normaaleilta aterioilta.

Vitamiinit ovat keholle välttämättömiä ravintoaineita, joiden riittävään saantiin tulee kiinnittää huomiota niin dieetin aikana kuin sen jälkeenkin.

Kuitupitoinen

Pirtelöissä on runsaasti kuitua, joka ei sisällä energiaa. Kuitu antaa kylläisyyttä, minkä ansiosta herkutteluhimot on helpompi pitää kurissa. Ravintokuitu on tunnetusti myös vatsan ystävä.

Ei ylimääräistä sokeria

Ylimääräinen sokeri, jota keho ei pysty kuluttamaan, varastoituu kehoon ja muuntuu rasvaksi. Tämän vuoksi korkean sokeripitoisuuden sisältämät pirtelöt eivät ole oikea vaihtoehto erityisesti painonpudotuksen aikana.

Ei maissisiirappia tai muita säilöntäaineita

Maissisiirapissa on erittäin korkea sokeripitoisuus, jonka vuoksi se ei sovellu painonpudotusta tukevien pirtelöiden aineosaksi. Toinen vältettävä aineosaryhmä on transrasvaa sisältävät osittain kovetetut kasvirasvat. Nämä epäterveelliset transrasvat vaikuttavat haitallisesti kokonaisterveyteesi, minkä vuoksi niiden välttäminen kaikilla aterioilla on suositeltavaa.

Sen tulee maistua hyvältä

Pirtelön maku ei ole yhdentekevä asia. Jos tarkoituksenasi on korvata kaikki ruoka ja juoma useamman viikon ajan pirtelöillä, tulee ruokavalionkorvikkeen maistua riittävän hyvältä. Epämiellyttävän makuinen pirtelö saattaa tehdä koko dieetistä vastenmielistä tai yksitoikkoista heti alkumetreillä, jolloin vaarana on dieetin lopettaminen kesken kaiken. Nutrilett-pirtelöitä on saatavana useana herkullisena makuvaihtoehtona, kuten suklaa, mansikka ja vadelma/rahka.

 

Tutustu herkullisiin painonpudotusta tukeviin pirtelöihin:

 

Vinkki: Kokoa eri pirtelöistä sinun makumaailmasi mukainen dieetti ja painonpudotus ei käy yksitoikkoiseksi.

Dieettiisi sopivan pirtelön valinta on tärkeää, ja toivomme että nyt tiedät paremmin, mihin seikkoihin tulee kiinnittää huomiota painonpudotukseen soveltuvan pirtelön valinnassa. Onnea matkaan!

 

Aiheeseen liittyviä artikkeleita