VLCD-dieetti

Onnistu VLCD-dieetillä – Painonhallintalääkärin 5 neuvoa

Erittäin niukkaenerginen dieetti eli VLCD käynnistää monella tien kohti onnistunutta painonhallintaa. VLCD on hyvä vaihtoehto myös ketoosista kiinnostuneelle. Lue painonhallintalääkäri André Heikiuksen ohjeet VLCD-valmisteilla toteutettavaan painonpudotukseen.

Miksi VLCD on niin toimiva tapa pudottaa painoa?

VLCD:n teho perustuu vähentyneeseen energiansaantiin. Ravintosisällöltään täysipainoisilla VLCD-valmisteilla korvataan päivän kaikki ateriat, ja energian saanti jää alle 800 kcal:n.

– Erittäin niukkaenergisen dieetin hienous on siinä, että vastoin monia muita dieettejä, VLCD-valmisteiden ansiosta kaikkien tarvittavien ravintoaineiden saanti on turvattu, sanoo ylilääkäri André Heikius Suomen Painoklinikalta.

Lisäksi VLCD-valmisteiden annospussit auttavat arkipäivän päätöksenteossa. Voimavaroja säästyy, kun ei tarvitse pohtia ruoanlaittoa ja oikeaa kalorimäärää päivittäin.

– Joillekin meistä alun nopea painonpudotus on motivoivaa, ja tämä on yksi VLCD:n todella isoja plussia. Erittäin niukkaenergistä dieettiä hyödynnetään nykyisin myös lihavuuden Käypä hoito -suosituksissa, sanoo Heikius.

VLCD on hyvä vaihtoehto myös ketoosista kiinnostuneelle.

– On olemassa tiukempia ketoosidieettejä, mutta samat hyödyt ovat saavutettavissa miedommallakin tavalla VLCD-ruokavalion avulla, Heikius sanoo.

Lihaskadon estämiseksi on hyvä huolehtia riittävästä proteiininsaannista. Heikiuksen mukaan VLCD-dieettiin voi yhdistää proteiinilisää esimerkiksi jauheena, tai vähärasvaisen lihan, kananmunan ja pähkinöiden muodossa.

Lääkärin vinkit VLCD-painonhallintaan

  1. Erittäin niukkaenerginen dieetti voi viedä voimavarojasi
    Valitse oikea ajankohta ja riittävästi aikaa VLCD:lle. Älä aloita ison tai stressaavan elämänmuutoksen keskellä. Varsinkin erittäin niukkaenergisen dieetin jälkeen tarvitset sekä aikaa että energiaa uudenlaisen ruokavalion suunnitteluun ja sen hallintaan.
    – Älä siis suunnittele kuuria hetken päähänpistosta vain mahtuaksesi kesän juhla-asuun kiireisen kevään jälkeen. Väsymys saa varsinkin nälkähormonit liikkeelle, muistuttaa Heikius.

 

  1. Vettä ja lepoa tarpeeksi
    VLCD-dieetin aikana ikävimmät tuntemukset ovat ketoosiin siirtymävaiheessa. Muista juoda tarpeeksi vettä ja harrasta liikuntaa vain rauhallisesti. Osa ensimmäisten päivien päänsärystä saattaa aiheutua liian vähäisestä nesteensaannista.
    – Älä pelkää epämukavaa oloa, se helpottaa muutamassa päivässä, Heikius lupaa.

 

  1. Mieto ketoosi avuksi
    Muista, että hiilihydraattien määrä ketoosin saavuttamiseksi vaihtelee aina yksilöittäin ja päivittäin. Monet pystyvät saavuttamaan ketoosin hyödyt VLCD:n avulla, ja erittäin niukkaenergisen dieetin kohdalla voidaankin puhua miedosta ketoosista.
    – Miedolla ketoosilla saadaan ketoosin hyvät edut ilman, että niin sanotusti väännetään ravitsemussisältönuppia liikaa ja keskitytään vaikkapa vain tietynlaisiin rasvoihin. Sekin vie voimavaroja, jos aina tehdään asioita todella vaativalla tavalla, Heikius muistuttaa.

 

  1. Rauhallinen siirtymä VLCD-valmisteista ruokaan
    Siirry maltillisesti tavalliseen ruokavalioon VLCD-dieetin jälkeen. Muista säännöllinen ateriarytmi ja vähennä ruokavalionkorvikeaterioita vähitellen lisäten tilalle vähäkalorista sekä -rasvaista ruokaa kohtuullisina annoksina. Naisille dieetin aikana päiväannos on viisi ja miehille kuusi annospussia.
    – Esimerkiksi 1 pussi päivässä voi olla hyvä viikoittainen vähennystahti, jolla aloittaa siirtyminen normaaliin ruokaan, Heikius sanoo.

 

  1. Pyydä tukea isoon muutokseen
    Tiukkaa kalorimäärän rajoittamista voi Heikiuksen mukaan kokeilla noin kolmen viikon ajan itsenäisesti, mutta pidempi jakso kannattaa aina suunnitella yhdessä lääkärin tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
    Pyydä myös apua VLCD:n jälkeiseen arkeen.
    – Muuten voi jäädä huono mieli siitä, että lupaavasti alkanut elämäntaparemontti lässähtääkin väsymykseen, ja pahimmillaan johtaa painon jojoiluun ja aineenvaihdunnan sekoittamiseen.

 

Lähteet:

Artikkeliin on haastateltu Painonhallintalääkäri André Heikiusta, joka toimii

ylilääkärinä Suomen Painoklinikalla.

Lue lisää:

Suosikit