• Helppoa ja hyvänmakuista
  • Tutkitusti tehokasta
  • Turvalliset raaka-aineet
Mitä kalorit ovat?

Kalori tovat pieniä olioita, jotka ryömivät yöllä vaatekaappiisi ja kutistavat vaatteesi. Vai onko?
Taustatyön tekeminen kannattaa ja tämä pätee myös painonpudotuksessa ja painon pitämisessä paikallaan. Kun sinulla on riittävää perustietoa kaloreista, tulee ruokavalion suunnittelusta helpompaa jatavoitteiden saavuttamisesta nopeampaa. Tässä kalorioppaassa kerromme, mitä kalorit oikein ovat, miksi tarvitsemme kaloreita ja mitä pahanmaineiset ”tyhjät kalorit” tekevät.

Mitä kalorit ovat?

Yksi «kalori», eli kilokalori, on energian mittayksikkö, joka lyhennetään ”kcal”. Kalori tulee usein esiin ruokien ja juomien energiapitoisuudesta puhuttaessa, sekä kuinka paljon energiaa keho kuluttaa. Ruoassa ja juomassa kalorit ovat energiaa, jotka varastoituvat ravintoaineiden muodossa, kuten proteiineina, rasvana, hiilihydraatteina ja alkoholina. Näitä ravintoaineita kutsutaan tämän vuoksi energiaa tuottaviksi ravintoaineiksi.

  • 1 g proteiineja sisältää 4 kaloria
  • 1 g rasvaa sisältää 9 kaloria
  • 1 g hiilihydraatteja sisältää 4 kaloria
  • 1 g kuituja sisältää 2 kaloria
  • 1 g alkoholia sisältää 7 kaloria

Syömämme ruoka sisältää yhdistelmän energiaa tuottavia ravintoaineita. Ravintoaineiden yhteenlaskettu määrä kertoo, kuinka paljon energiaa ruokatuote sisältää.

Tiesitkö, että Nutrilett Bar sisältää vähimmillään vain 105 kaloria? Fiksu välipala, joka auttaa sinua pitämään päivittäisen kaloreiden saannin alhaisena. Lue lisää Bar-patukoistamme.

Onko kaloreilla eroja?

Onko rasvasta peräisin oleva kalori sama kuin esimerkiksi proteiinista peräisin oleva kalori? Kyllä. Kalori on mittayksikkö, joka kertoo tarvittavan energian määrän nostamaan 1 gramman veden lämpötilan 14,5 ºC:sta 15,5 ºC:n ilmakehän paineessa. Rasvan tai proteiinin kalori nostaa lämpötilaa yhtä paljon. Tämän vuoksi painoa voi pudottaa millä tahansa ruokavaliolla, kunhan kaloreiden kulutus ylittää niiden saamisen määrän. Huomaathan, että vaikka painosi putoaa, ei se välttämättä tarkoita, että syömäsi ruoka on terveellistä ja että saat ruokavaliosta tarvittavat ravintoaineet. Suklaadieetissä saat esimerkiksi runsaasti sokereita, mutta vain vähän vitamiineja, hivenaineita ja antioksidantteja. Tasapainoisen terveellisen ruokavalion tulisi olla ruokatottumuksiesi perusta!

Lue lisää kaloreista: Kuinka lasken kalorit oikein?

Mitä ovat tyhjät kalorit?

Tyhjät kalorit ovat ilmaisu ruoille ja juomille, jotka antavat meille energiaa, mutta eivät vitamiineja, hivenaineita, antioksidantteja, kuituja, proteiineja taikka hyviä rasvoja. Elintarvikkeet, jotka sisältävät paljon sokereita, kuten makeiset ja limsat, sisältävät usein paljon tyhjiä kaloreita. Tyhjät kalorit nostavat verensokerin nopeasti korkealle, mutta palauttavat sen yhtä nopeasti takaisin alas. Makeannälkä on yksi heilahtelevan verensokerin seurauksia, joka on erittäin epämiellyttävää erityisesti, jos tarkoituksenasi on rajoittaa kalereiden saantia ja laskea painoa. Pelkkä kaloreiden huomioiminen ei ole ainut tärkeä asia – ravinnon sisältämät ravintoaineet nousevat ensiarvoiseen asemaan uutta ruokavaliota laadittaessa.

Miksi minä tarvitsen kaloreita?

Elimistömme on riippuvainen energiasta, koska se pitää kehomme ”käynnissä”. Ilman energiaa keuhkot, sydän ja muut sisäelimet lakkaisivat toimimasta, jonka vuoksi riittävä energiansaanti tasapainoisen ruokavalion kautta on erittäin tärkeää. 60 – 70 % energiankulutuksestamme tapahtuu levätessämme, joka tarkoittaa, että tarvitsemme energiaa aktiivisuustasosta huolimatta.

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
Kirjaudu tai Rekisteröidy