• Helppoa ja hyvänmakuista
  • Tutkitusti tehokasta
  • Turvalliset raaka-aineet
Hyvä välipala

Terveelliset ja hyvät välipalat tarjoavat runsaasti energiaa ja ravintoaineita päivään pääasiallisten aterioiden välillä. Tämä artikkeli tarjoaa vinkkejä terveellisiin välipaloihin, jotka sopivat hyvin myös painonpudotukseen.

Miksi välipala on tärkeä?

Päivittäinen energiansaanti tulisi jakaa 4 – 6 ateriaan, joista osa on täyttävämpiä ja osa pienempiä. Välipala auttaa pitämään verensokerin tasaisena suurempien aterioiden välissä. Tasainen verensokeri pitää myös kylläisyyden tunnetta yllä, mistä saattaa olla hyötyä myös painonpudotuksessa.

Kuinka suuri välipalan tulisi olla?

Välipalan koko riippuu täysin siitä, kuinka paljon energiaa sinun tulisi päivän aikana saada, kuinka paljon olet jo energiaa saanut.

Hyvä perussääntö: Terveellisen ja riittävän välipalan tulisi olla noin 150 – 200 kilokaloria.

Hyvä välipala auttaa jaksamaan

Välipalojen avulla vältyt verensokerin heittelyltä, jota saattaa esiintyä, jos aterioiden väli jää liian pitkäksi. Suositeltavaa on valita välipaloja, jotka sisältävät hitaita hiilihydraatteja. Hitaiden hiilihydraattien nauttiminen nopeiden hiilihydraattien sijasta ehkäisee verensokerin äkilliset heilahtelut.

Hyviä esimerkkejä hitaista hiilihydraateista:

  • Täysjyvätuotteet, kuten kaurahiutaleet, täysjyväleipä
  • Palkokasvit
  • Rahka
  • Jogurtti

Yritä välttää nopeiden hiilihydraattien nauttimista.

Esimerkkejä nopeista hiilihydraateista:

  • Vaalea leipä
  • Makeiset
  • Sokerilliset limsat ja mehut

Mitä syödä välipalaksi? Hyviä välipalaideoita

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
Kirjaudu tai Rekisteröidy