• Helppoa ja hyvänmakuista
  • Turvalliset raaka-aineet
Erittäin niukkaenergiainen dieetti

Erittäin niukkaenergiainen dieetti

VLCD tulee sanoista “Very Low Calorie Diet”, suomeksi Erittäin Niukka Energiainen dieetti. Usein puhutaan myös “nutrauksesta” tai “täysnutrauksesta”. Menetelmä on tieteellisesti tutkittu, turvallinen ja tehokas tapa pudottaa painoa. Nutrauksella laihdut nopeammin kuin perinteisillä laihdutusohjelmilla. Tuotteet antavat sinulle “lentävän lähdön” painonpudotukseen ja motivoivat sinua jatkamaan dieettiä.

VLCD-dieetin aikana:

  • Korvaat päivän kaikki ateriat korvataan VLCD -valmisteilla
  • Saat energiaa alle 800 kilokaloria vuorokaudessa ja
    • Hyvälaatuista proteiinia vähintään 50 g
    • Hiilihydraatteja vaihtelevia määriä 10-80g
    • Välttämättömiä rasvahappoja vähintään 3 g
    • Päivittäinen tarve vitamiineja ja kivennäisaineita

VLCD-dieetillä voi olla 3 viikkoa omatoimisesti, terveydenhuoltohenkilöstön ohjauksessa jopa 12-16 viikkoa. VLCD on tieteellisissä tutkimuksissa todettu turvalliseksi ja tehokkaaksi. VLCD:n ravintosisältö on määritelty Codex Alimentarius standardissa. VLCD:n päiväannoksen pitää sisältää energiaa alle 800 kcal, oikean määrän proteiinia, hiilihydraatteja, rasvahappoja sekä päivittäisen tarpeen vitamiineja ja kivennäisaineita. Näin turvataan tärkeiden ravintoaineiden saanti ja tätä kautta minimoidaan mm. lihasmassan vähenemistä dieetin aikana. Erillistä vitamiini- ja kivennäisainelisää ei tarvita VLCD:n aikana. VLCD-dieettiä ei saa käyttää ainoana hoitomuotona ilman elämäntapahoitoa, sillä silloin tulosten pysyvyys on huono.

Mitä kehossa tapahtuu ollessasi erittäin vähäenergisellä dieetillä?

Aloittaessasi VLCD -dieetin, kehosi pyrkii säilyttämään nykyisen painonsa. Keho tekee kaikkensa vastustaakseen painon putoamista liian nopeasti. Painonpudotuksessa onkin tärkeää, että sitoudut pitkällä aikavälillä kehosi uudelleen kouluttamiseen ja muuttamiseen. Vaikka nutrauksen aloittaminen tuntuu rankalta, keho tottuu ja sopeutuu. Heikotus ja päänsärky, joita saattaa esiintyä dieetin alkuvaiheessa, johtuvat pääasiassa energiavajeesta. Kestää hetken ennen kuin keho tottuu annettuun energiamäärään. Nälän tunne, ärtyneisyys ja tarve syödä jotakin vähenevät ensimmäisen viikon aikana kun keho saavuttaa ketoositilan. Tämä auttaa sinua jatkamaan dieetin noudattamista.

Mikä vaikutus Nutrauksella on painoosi?

Pudotettujen kilojen määrä on yksilöllistä ja riippuu monista tekijöistä: lähtöpainosta, dieetin pituudesta, liikunnan määrästä, yksilökohtaisista eroista ym. Mikäli noudatat dieettiä ohjeiden mukaisesti, laihdut varmasti energiamäärän pienentyessä niin dramaattisesti. Painosi putoaa melko nopeasti mutta on suositeltavaa, että jatkat dieettiä 2-3 viikkoa saadaksesi parhaan tuloksen.

Mitä tapahtuu dieetin jälkeen?

Dieetin jälkeinen elämä saattaa tuntua kaikkein vaikeimmalta osalta koko dieettiä! Jos palaat vanhaan ruokavalioosi, tulevat kilot nopeasti takaisin. Tämä johtuu osaltaan siitä, että dieetin aikana kehosi on sopeutunut pieneen energiamäärään ja polttaa aikaisempaa vähemmän kaloreita. Näin ollen painon putoaminen on nopeinta dieetin alkuvaiheessa ja hidastuu sitten. Onkin erittäin tärkeää, että käytät Nutrilett VLCD -dieettiä lähtölaukauksena ruokailutottumuksiesi muuttamiseen. Lopetettuasi dieetin tulee sinun tarkkailla ruokiesi energiasisältöä ja valita ruokia, joista saat hyödyllisiä kaloreita. Ttämä tarkoittaa runsaasti proteiinia ja ravintokuitua ja vähän sokeria. Nutrilett- ateriankorvikkeet (patukat ja smoothiet) sekä Nutrilett- 10 vinkkiä tavoitepainon ylläpitämiseen auttavat sinua hyvien ruokatottumusten luomisessa ja pitämään yllä saavutetun painosi.

Entä liikunta?

Sinun ei kannata harrastaa raskasta liikuntaa aloittaessasi Nutrilett VLCD- dieetin, sillä kehollasi on energiavaje, johtuen sen saamasta pienestä kalorimäärästä. Kehosi kuitenkin sopeutuu ja voit ensin aloittaa kevyellä liikunnalla ja lisätä sitä ajan myötä. Nopean painonpudotuksen seurauksena aineenvaihduntasi hidastuu jonkin verran ja kuluttaa vähemmän energiaa. Lihasmassan katoamista voi hyvin estää liikunnalla. Kävely, pyöräily, uinti ja muut liikuntamuodot pitävät aineenvaihduntasi vilkkaana. Dieetin päättämisen jälkeen ylläpidät saavutettua painoasi parhaiten vähänenergisellä ruokavaliolla ja liikunnalla.

Lähteet: Aikuisten liavuuden Käypä Hoito-suositus 2013, Henry FF, Gumbiner B. Benefits and limitations of very-low-calorie diet therapy in obese NIDDM. DiabCare 1991;14:802-23. Wadden TA, Stunkard AJ, Brownell KD. Very Low calorie dietsi: Their efficacy, safety and future. Ann Intern Med 1983;99:675-84

Aiheeseen liittyviä artikkeleita