• Helppoa ja hyvänmakuista
  • Turvalliset raaka-aineet
Nutrilettista
  • Aloita
  • Mikä on sopiva hiilihydraattien määrä, jotta elimistö pysyy ketoosissa?
Helppoa
ja hyvänmakuista
Tutkitusti
tehokasta
Turvalliset
raaka-aineet

Ketoosi on aineenvaihdunnallinen tila, jossa elimistö alkaa polttaa rasvakudosta muodostaen samalla ketoaineita. Ketoosiin pääsemisen edellytyksenä on energiansaannin rajoittaminen. Alhaiseksi energiansaanniksi on määritelty FAO:n kansainvälisen tieteellisen komitean Codex Alimentariuksen suosituksessa** 800 kcal/päivä. Hiilihydraatteja pitää Codex Alimentariuksen mukaan saada vähintään 50 g/päivä. Tähän suositukseen perustuu myös Nutrilett-tuotteiden koostumus. Lihavuuden Käypä hoito -suosituksessa* puhutaan hiilihydraattien rajoittamisesta 10-80 grammaan päivässä VLCD-dieetin aikana ja kilokalorirajana 800 kcal/päivä. Näitä rajoja noudattamalla ketoosiin pääseminen ja siellä pysyminen on todennäköistä. On kuitenkin huomioitava, että nämä suositukset eivät ota huomioon yksilökohtaisia eroja. Sekä energian että hiilihydraatin tarve voi olla jonkin verran suurempi isokokoisella henkilöllä tai jos harrastetaan paljon liikuntaa.

*Lihavuus: Käypä hoito -suositus, 2013, www.käypähoito.fi

**http://www.fao.org/fao-who-codexalimentarius/sh-proxy/en/?lnk=1&url=https%253A%252F%252Fworkspace.fao.org%252Fsites%252Fcodex%252FStandards%252FCXS%2B203-1995%252FCXS_203e.pdf