• Helppoa ja hyvänmakuista
  • Tutkitusti tehokasta
  • Turvalliset raaka-aineet

Laillistettu ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen joutuu työssään jatkuvasti vastaamaan laihduttamista koskeviin kysymyksiin.

 

–Painonnousu tapahtuu yleensä vähitellen ja joku saattaa havahtua vasta huomatessaan, etteivät entiset juhlavaatteet enää mahdu päälle, hän sanoo.

–Turvallista on laihduttaa hitaasti, sillä tällöin säästetään lihasmassaa. Tärkein apuväline on vaaka, jonka avulla tilannetta voi tarkkailla päivittäin, laillistettu ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen sanoo.

–Laihduttamisessa tulisi kiinnittää huomio ateriarytmin tasaamiseen siten, että päivittäin nauttii 5-–6 ateriaa; aamupalan, lounaan, päivällisen, iltapalan sekä 1-–2 välipalaa energiantarpeesta riippuen. Tärkeintä on, ettei anna näläntunteen yllättää.

–Liian moni panttaa pitkin päivää syömistään, ja illalla onkin sitten jo hirveä nälkä. Ateriointia tulisi painottaa aamupala-lounas-linjalle. Tulisi pitää huolta siitä, että nauttii myös päivän toisen lämpimän aterian, päivällisen, mikä on omiaan ehkäisemään illalla tapahtuvaa napostelua.

–Ruokavalion tulisi olla rakenteeltaan kevyt. Kasvisruokaan siirtyminen ei ole paras ratkaisu, sillä proteiiniakin tarvitaan. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulisi nauttia vähintään puoli kiloa päivässä.

–Ruokavalion koostaminen monipuoliseksi ilman asiantuntijan apua voi olla vaikeaa. Laihdutuksen alussa motivoivana keinona voi käyttää VLCD-menetelmää, jolloin takuuvarmasti saa kaikki päivittäin tarvittavat ravintoaineet. VLCD:n aikana häviää myös näläntunne. VLCD:n jälkeen on helpompi totutella painonpudotukseen normaaleilla ruoka-aineilla, koska mahalaukkukin on ehtinyt pienentyä VLCD-jakson aikana.

Varo piilorasvaa

Laihduttajan on hyvä pitää mielessään lautasmalli, jonka mukaan lämpimillä aterioilla noin puolet lautasesta täytetään kasviksilla.

–Valitettavan usein on tapana nauttia hyvinkin niukkarasvaista ruokaa, mikä johtaa siiten, että rasvaa haetaan sitten leivonnaisista ja suklaasta. Yleinen virhe on karsia ravinnosta rasva pois. Rasvaa tarvitaan muun muassa lihasten toimintaan. Usein käy myös niin, että etenkin naiset hylkäävät maidon tai piimän ruokajuomana luullen niiden lihottavan. Tämä tekee hallaa painonhallintaprosessille.

Lihavuustutkijat ovat sitä mieltä, että liian niukka ruokavalio muodostaa elimistölle stressitilanteen, jolloin stressihormonien lisääntyminen aikaansaa painonnousua.

Laihduttajan epäonnistuessa syynä on yleensä liian niukka ruokavalio, jolloin elimistö joutuu säästöliekille ja perusaineenvaihduntataso laskee jopa 10 prosenttia elimistön alkaessa säästää energiaa ikään kuin nälänhädän uhatessa.

Näläntunteen ehkäisy on paras painonpudotuskeino. Kun näläntunnetta ei esiinny, elimistöllä on riittävästi energiaa käytössään, Eija Orreveteläinen sanoo.

–Laihduttajan tulee olla tarkkana, etteivät pudotetut kilot tule takaisin. Muista säilyttää ateriarytmi, joka ehkäisee näläntunteen muodostumista, Eija Orreveteläinen opastaa.

 

Suosituimmat tuotteet

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
Kirjaudu tai Rekisteröidy