• Helppoa ja hyvänmakuista
  • Tutkitusti tehokasta
  • Turvalliset raaka-aineet

1. Lupaa itsellesi palkinto hyvästä laihdutusjaksosta
Se voi olla vaikka uusi paita, kasvohoito kauneushoitolassa tai leffakäynti mutta ei herkkuja. Jos olet ennen palkinnut itsesi ruoalla, opit näin uuden tyylin asettaa ja palkita tavoitteiden saavuttamisesta.

2. Pitää haluta laihtua enemmän kuin syödä
Seuraavan kerran kun haluat herkutella, mieti kumpaa haluat enemmän: suklaata vai laihtumista. Älä siis uhraa hetken nautinnon vuoksi laihdutuksen eteen tekemääsi työtä. Varsinkin kun yleensä tuon herkutteluhetken jälkeen tulee vain huono olo kun omatunto kolkuttaa ja rasva ja sokeri saavat elimistön sekaisin.

3. Pidä terveellistä naposteltavaa saatavilla
Pilko valmiiksi jääkaappiin porkkana- tai lanttusiivuja, minitomaatteja tai omppuviipaleita. Jos tekee mieli suklaapalaa, haukkaa sen sijaan suklaanmakuista ateriankorvikepatukkaa. Pidä sitä myös käsilaukussa niin voit haukata sitä myös kaupungilla kun tekee mieli ostaa nameja.

4. Hallitse mielihaluja viivytys-taktiikalla
Harhauta mieltä tekemällä ja ajattelemalla jotain muuta, ja pian mielihalu katoaa. Lähde vaikka autoajelulle tai sauvakävelemään. Mielihalut yllättävät kotona jääkaapin lähellä mutta poistuvat ulkona. Kauppaan ei saa mennä nälkäisenä ja sielläkin kannattaa liikkua vain kasvis- ja juomaosastolla. Sipsi-, limonadi- ja karkkiosasto on hyvä välttää kokonaan.

5. Mausta keittoja ja pirtelöitä
Jos täysnutraat monta viikkoa niin samat maut voivat tökkiä. Heitä silloin keittojen joukkoon vähän suolaa, pippuria, valkosipulia ja basilikanlehtiä niin taas maistuu.

6. Muista juoda tarpeeksi. Veden nauttiminen on tärkeää kehon hyvinvoinnille. Lisäksi vesi pitää nälän tuntua hyvin poissa.

7. Mieti kummasta tulee parempi olo: sipsipussista vai laihdutuksesta
Jos paha olo yllättää – henkinen tai fyysinen nälkä –  ja tekisi mieli lääkitä itseä sipsillä ja suklaalla, mieti silloin miten huono ja turvonnut olo tulee herkkujen mättämisestä ja miten paljon virkeämpi ja kevyempi olo laihtumisesta ja siitä ajatuksesta, että takana on taas yksi onnistunut laihdutuspäivä.

8. Muista, että laihdutus ei jatku ikuisesti
Erityisesti täysnutrauksen jaksamisessa auttaa tieto siitä, että jakso loppuu tietyn ajan kuluttua. Aktiivisen laihdutusvaiheen loputtua alkaa sitten uusien elintapojen ylläpito, joka on loppuelämän pituinen projekti.

9. Aseta osatavoitteita
Erityisesti jos laihduttettavaa on paljon, on tärkeää asettaa osatavoitteita. Kukaan ei jaksa puskea pitkää laihdutusjaksoa ilman välitavoitteiden saavuttamisen iloja. Osatavoitteet voivat olla ravitsemukseen ja liikuntaan liittyviä laadullisia tavoitteita, eivät pelkästään kilomääriä.

10. Anna itsellesi anteeksi, jos sorrut
Jos et pysty välttämään houkutuksia, ei haittaa. Pikku repsahdukset kuuluvat elämään. Jatkat vain laihdutusta uudella innolla tästä. Riittää, että suunta on oikea eli painon ei tarvitse pudota yhtä paljon joka viikko.

Vinkit laihduttajille Nutrilett-käyttäjiltä.

 

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
Kirjaudu tai Rekisteröidy